بررسی رابطه هوش هیجانی و خودمتمایزسازی با کیفیت زندگی زناشویی دبیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه‌ریزی درسی، (نویسنده مسئول). دبیر آموزش و پرورش. سبزوار

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی پردیس خوارزمی تهران

چکیده

تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه میان هوش هیجانی و خودمتمایزسازی با کیفیت زندگی زناشویی دبیران دبیرستان‌های متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1400 ـ 1401 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و بدین منظور 150 دبیر زن و 150 دبیر مرد به عنوان نمونه و با روش نمونه‌­گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای اندازه‌گیری خودمتمایزسازی، از پرسشنامه اسکورون و فریدلندر و برای کیفیت زندگی زناشویی، از پرسشنامه پری و پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن استفاده شده است. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید متخصصان رسیده و برای سنجش پایایی ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شده است که به ترتیب 87/0، 84/0، 92/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، میان خود متمایزسازی و  هوش هیجانی با کیفیت زندگی زناشویی دبیران، ارتباط معنادار مثبت و قوی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دوره 2، شماره 4
بهار و تابستان 1400
شهریور 1400
صفحه 81-94
  • تاریخ دریافت: 22 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1400