دانشآموخته سطح 3 تعلیم و تربیت اسلامی، حوزه علمیه جامعهالزهراء(س) و دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، جامعهالمصصطفی العالمیه، قم. ایران.
چکیده
چکیده در آموزههای اسلامی با توجه به ساختار جسمی و ویژگیهای روانشناختی خاص دختران و پسران، روشهای تربیتی متفاوتی مورد تأکید قرار گرفته است. از تأثیرات بسیار مهم روشهای متمایز تربیت جنسیتی میتوان به پرورش صفات جنسیتی، به رسمیت شناختن صفات متمایز دختر و پسر، مسئولیت و موقعیت متمایز آنان در خانه و اجتماع اشاره کرد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی روشهای تربیت جنسیتی با تأکید بر نقش خانواده و با روش اسنادی از نوع توصیفی ـ تحلیلی در آموزههای اسلامی است. بر اساس نتایج پژوهش، مهمترین روشهای مورد توجه اسلام در تعامل والدین با فرزندان، با توجه به ابعاد وجودی انسان و در زمینههای بینشی، گرایشی و رفتاری قابل تبیین است. روشهای ساحت بینشی عبارتند از اعطای بینش، پرسش و پاسخ، نقل داستان و ساحت گرایشی شامل روشهای الگودهی و تکریم میشود. در بُعد کنشی و رفتاری نیز روشهایی همچون مسئولیت دادن و بازی کردن در جهت تربیت جنسیتی فرزندان مورد نظر قرار گرفته است.