اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر احساس تنهایی، افسردگی و رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان طلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

چکیده

چکیده
طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی از نظر تأثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و دگرگونی ساختار خانواده، اهمیت بسزایی دارد. از آنجا که والدین به عنوان اولین واحد اجتماعی که فرزندان با آن سر و کار دارند، نقش بسیار مؤثری در رشد شخصیت آینده آن‌ها دارند، صدمات روحی و روانی ناشی از طلاق آن‌ها می‌تواند زندگی آینده فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر احساس تنهایی، افسردگی و رفتار پرخاشگرانه در نوجوانان طلاق انجام شد. جامعه آماری پژوهش، نوجوانان 16 تا 18 سال طلاق شهر اراک بود که با روش در دسترس نمونه‌ای به حجم 40 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های احساس تنهایی راسل، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در جلسات آموزش مهارت‌های زندگی شرکت کرد. پس از آموزش و دو ماه پس از پایان اجرا به عنوان پیگیری، تمامی شرکت‌کننده‌ها دوباره به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان بر احساس تنهایی، افسردگی و رفتار پرخاشگرانه آنان تأثیر معنادار داشته و اثرات این آموزش بعد از گذشت ٨ هفته نیز پایدار بوده است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر و اهمیت مهارت‌های زندگی، توجه به این مهارت‌ها یک ضرورت اجتماعی است که می‌توان از طریق آن به ارتقای سلامت روان نوجوانان کمک کرد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دوره 4، شماره 7
پاییز و زمستان1401
اسفند 1401
صفحه 37-60
  • تاریخ دریافت: 25 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 آذر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 13 آذر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1401