1
دانشجوی کارشناسی روانشناسی و معارف اسلامی مؤسسه آموزش عالی بنتالهدی قم.
2
دانشآموخته سطح 3 تعلیم و تربیت جامعهالزهرا(س)، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد قم.
چکیده
چکیده در نوشتار پیشرو ابتدا مبانی علمی تربیت کودک در هفت سال اول، با توجه به روایت «الولد سید سبع سنین...» مفهومشناسی شده و سپس برخی از معروفترین نظریات روانشناسی در زمینه رشد کودک به روایت مذکور عرضه شده است تا ضمن نقد و بررسی این نظریات، اصالت برنامههای تربیتی اسلام از منظر دانش تجربی آشکار شود. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای است. بر اساس نتایج، مهمترین برنامه تربیتی اسلام در هفت سال آغازین زندگی کودک، برخورد محترمانه و بزرگوارانه با کودک است. گزینش مرحله سیادت بر مبنای مسائل دقیقی صورت گرفته است؛ مسائلی همچون نیازهای خاص دوران کودکی، ویژگیهای منحصر به فرد کودک در این دوران و آثار مثبتی که روشهای خاص تربیتی این دوران بر شخصیت کودک بر جای میگذارد. با توجه به نگرش محدود روانشناسی تجربی نسبت به ماهیت انسان، شاید تعداد انگشتشماری از نظریات موجود در حیطه روانشناسی کودک کاملاً صحیح و بینقص باشند. با این وجود مرحله سیادت وارد شده در روایت مورد بحث با در نظر گرفتن تمام جوانب و چهارچوبهای رشد کودک در عین سادگی و کوتاهی، مدلی جامع و شامل را ارائه میدهد که باید توسط والدین و نظامهای آموزشی مورد توجه ویژهای قرار گیرد.
عالمی, بتول, & رضوانی, سیده زینب. (1401). بررسی شیوه تربیت سیادتمندانه کودک در هفت سال اول از منظر منابع اسلامی و مکاتب روانشناسی. مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 4(7), 89-114.
MLA
بتول عالمی; سیده زینب رضوانی. "بررسی شیوه تربیت سیادتمندانه کودک در هفت سال اول از منظر منابع اسلامی و مکاتب روانشناسی". مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 4, 7, 1401, 89-114.
HARVARD
عالمی, بتول, رضوانی, سیده زینب. (1401). 'بررسی شیوه تربیت سیادتمندانه کودک در هفت سال اول از منظر منابع اسلامی و مکاتب روانشناسی', مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 4(7), pp. 89-114.
VANCOUVER
عالمی, بتول, رضوانی, سیده زینب. بررسی شیوه تربیت سیادتمندانه کودک در هفت سال اول از منظر منابع اسلامی و مکاتب روانشناسی. مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 1401; 4(7): 89-114.