2
دانش آموخته سطح 3 اخلاق و تربیت جامعه الزهراسلام الله علیها
3
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت.
چکیده
از منظر قرآن و روایات، مصرف زمانی میتواند انسان را به تعالی برساند که با تعادل همراه باشد و به عبارت دیگر مدیریت مصرف وجود داشته باشد. «مدیریت مصرف» به معنای نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع است که باعث ارتقای سطح زندگی، توزیع مناسب منابع و کاهش هزینهها میگردد. در جامعهای که هیچ مدیریتی بر مصرف آن وجود ندارد، منابع به سرعت پایان میپذیرد و هدف و انگیزهای برای مصرف مشاهده نمیشود. آموزش مدیریت مصرف، یکی از راهکارهای حفظ منابع و تأمین رفاه نسل آینده است که با فرهنگسازی ارائه آموزش به فرزندان میسر میشود. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری، به بررسی نقش تربیتی والدین در آموزش مدیریت مصرف صحیح به فرزندان پرداخته شده و در آن دو نوع نقش (مستقیم و غیرمستقیم) برای والدین ترسیم شده است. والدین در نقش غیرمستقیم، فرزندان را در کنترل تمایلات هدایت میکنند و با تقبیح مصرفگرایی و تجملگرایی برای آنها الگو میشوند. در نقش مستقیم نیز به ارائه آموزشهای لازم در این زمینه پرداخته شده است.
ماهروزاده, طاهره, موسوی فیروزآبادی, معصومه, & تقیلو, مصطفی. (1399). نقش والدین در آموزش مدیریت مصرف فرزندان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 2(3), 9-28.
MLA
طاهره ماهروزاده; معصومه موسوی فیروزآبادی; مصطفی تقیلو. "نقش والدین در آموزش مدیریت مصرف فرزندان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری". مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 2, 3, 1399, 9-28.
HARVARD
ماهروزاده, طاهره, موسوی فیروزآبادی, معصومه, تقیلو, مصطفی. (1399). 'نقش والدین در آموزش مدیریت مصرف فرزندان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری', مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 2(3), pp. 9-28.
VANCOUVER
ماهروزاده, طاهره, موسوی فیروزآبادی, معصومه, تقیلو, مصطفی. نقش والدین در آموزش مدیریت مصرف فرزندان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده, 1399; 2(3): 9-28.